Hoe schrijf je een goede call to action?
Wist je ook dat jij kan kiezen hoe mensen je website beleven? Dat wanneer jij goed nadenkt over de manier waarop je bezoekers je website gebruiken, ze je dan gewoon volgen? Ook richting je CTA.

Je weet heus wel dat je een call-to-action nodig hebt op je website.

Je voelt je zelfs al comfortabel gewoon CTA te zeggen.

Maar wist je ook dat jij kan kiezen hoe mensen je website beleven? Maar wist je ook dat jij kan kiezen hoe mensen je website beleven? Wist je dat als jij goed nadenkt over de manier waarop je bezoekers je website gebruiken dat ze je dan gewoon volgen? Ook richting je CTA. 

En die call-to-action hoeft echt niet de standaard “Koop Nu!” te zijn. Ook subtielere opmerkingen kunnen heel goed helpen om je bezoekers je website te laten beleven op een manier (en in de volgorde!) die jij voor ogen hebt.

Waarschijnlijk heb je ook wel gehoord dat je minstens één call-to-action op elke pagina nodig hebt. En dat klopt.

Maar tegelijkertijd worden de meeste homepages (en zeker salespages) steeds langer waardoor je bezoekers flink wat scrollen. Langere homepages of sales pages hebben dan ook meestal meer dan 1 CTA nodig.

Extra tip: ik zeg het wel vaker; ga voordat je begint met je website gewoon eens op papier uittekenen hoe je wilt dat mensen door je website “lopen” en welke actie je wil dat ze waar ondernemen. Daar kan je dan ook je CTA’s op aanpassen.

En nog even over die standaard knoppen met “Koop Nu!” of “Neem Contact op”. Daarin zijn wel wat meer opties te verzinnen.

 

Hierbij een aantal tips:

  • Laat je bezoeker kiezen: komen ze bijvoorbeeld voor styling advies of willen ze je portfolio zien. Maar daar twee duidelijke knoppen voor om je bezoeker te begeleiding. Want ook dat is een actie die iemand onderneemt, al wordt dat nog wel eens vergeten.
  • Lees Meer: Die ken je natuurlijk van de meeste blogs die je leest. Daar zie je een kleine samenvatting en als je op “Lees verder” klikt dan kom je op de pagina waar de hele blogpost te lezen is. Maar dit kan je ook op de rest van je website gebruiken. Bijvoorbeeld op je homepage bij het stukje “Over Mij”. Hier hoef je echt niet alles te vermelden – liever niet zelfs – dus nodig mensen uit om meer te lezen op je about page.
  • En dan zijn er natuurlijk de bekende CTA’s zoals “Koop Nu” of “Neem contact op”. Hierbij is het aller-aller-allerbelangrijkst: zorg dat de knop ook doet wat je zegt dat hij doet. Als er staat “Koop Nu”, laat je klanten dan geen contactformulier invullen maar zorg dat het product in hun winkelmandje zit en dat ze alleen nog maar af hoeven te rekenen. Hetzelfde geld voor “Neem contact op” – daar wil je dus meteen je telefoonnummer laten zien, of mensen kunnen direct in je agenda boeken.
    >> Protip: zorg dat je niet teveel van dit soort knoppen op je homepage hebt staan. Tenzij je homepage een salespage is natuurlijk. Dan kan je los gaan.