Hoe geef je je website een professionele look & feel?

Ik weet zeker dat jij dat ook wel eens gehad hebt.
Rustig surfend over het www kom je ineens een website tegen waar je je helemaal in verliest. Je leest de homepage en je wilt meteen meer. Zo’n site die echt voor jou gemaakt lijkt te zijn.
Maar hoe zit dat eigenlijk met je eigen homepage?

Ik weet zeker dat jij dat ook wel eens gehad hebt. 

Rustig surfend over het www kom je ineens een website tegen waar je je helemaal in verliest. Je leest de homepage en je wilt meteen meer. Zo’n site die echt voor jou gemaakt lijkt te zijn. 

Op dat moment ben je niet meer gewoon aan het surfen, maar heb je echt een ervaring met een merk of persoon. Omdat je je zo herkend. Zo aangesproken voelt. 

Websites die dit goed doen staan meteen 1-0 voor met een pakkende homepage (ook weten hoe je die maakt? Check mijn workshop hierover)⁣. Die websites hebben een homepage die direct de ideale klant aanspreekt en tot actie aanzet. 

Maar hoe zit dat eigenlijk met je eigen homepage?

Heb jij een duidelijke tagline die je bezoekers vertelt wat je doet, voor wie het bedoeld is en hoe jij het anders aanpakt?

“Zijn jullie een relaxed stel dat op zoek is naar hulp bij het creëren van een gezellige en warme sfeer in huis, zonder dat het lijkt alsof je huis rechtstreeks uit een woonmagazine komt wandelen? Waarin er ook gewoon gelezen kranten en lego blokjes op de grond mogen liggen? Dan kan ik niet wachten je te ontmoeten” ✨

Dit gevolgd door een simpele “call to action” zal je veel meer opleveren dan een intro volgepropt met zoekwoorden, compleet geschreven voor SEO in plaats van conversie.

Tuurlijk, je moet zeker je teksten optimaliseren voor SEO, maar het hoeft niet het eerste te zijn waar je bezoekers tegenaan lopen.

Focus je op je bezoeker, neem wat tijd om een enthousiasmerend scenario te schetsen en stuur ze dan rustig richting de actie die je wilt dat ze ondernemen. Zo ben jij de baas over de ervaring die ze op je website hebben en begin je met het bouwen aan je relatie met hen, voordat je überhaupt contact hebt gehad. 

 

Witruimte is je beste vriend

 

De meeste mensen worden toch een tikje zenuwachtig van teveel witruimte. Willen dan meteen graag een leuk grafisch element toevoegen op een lege plek. Waargebeurd, een paar weken geleden nog. Voor webdesigners net zoiets als een vraag in de categorie: “Mag mijn logo iets groter?”

Maar die witruimte is er niet voor niks. Mensen scrollen tegenwoordig met race-circuit snelheden en de witruimte geeft rust tijdens dat drukke scrollen. 

En dat niet alleen, witruimte geeft letterlijk ademruimte aan de elementen op je website. Zodat bezoekers het makkelijker in zich op kunnen nemen.

Want zo’n 70% van de mensen scant alleen je pagina, ten opzichte van 16% die ‘m ook daadwerkelijk leest. 

Dus als er niet teveel opgepropt staat dan helpt dat je bezoekers meer dan je misschien zou denken. Dus verval niet in de veelgemaakte fout om een pagina (of een layout die je gebruikt) vol te proppen. Lange stukken tekst zijn echte buzz-killers op je website. 

Pro tip: is je bounce rate hoog? Dan heb je waarschijnlijk teveel grote stukken tekst op je pagina!

Maar hoe moet het dan wel?

 

Beperk jezelf tot 1 idee per sectie en werk met verschillende achtergrond kleuren, breedtes van content en wissel af met beelden om lange stukken tekst op te breken.

En meer dan genoeg witruimte dus. Dat geeft echt een luxueus gevoel aan je website in plaats van een veel te drukke en overweldigende indruk.

De perfecte homepage

 

Logischerwijs beginnen we allemaal met het designen van je homepage. Dit is de pagina waarop al je bezoekers binnenkomen en waarop je direct wilt laten zien wat je in huis hebt.

En dat laatste bedoel ik letterlijk: alles laten zien wat je in huis hebt. Dat geld niet alleen voor je diensten of het soort product, maar ook voor alle styling elementen die je wilt gebruiken op je website.

Dus alle kleuren, fonts en grafische elementen die je wilt gebruiken moet op een bepaalde manier of in een bepaalde vorm ook op je homepage te zien zijn. Je bezoeker mag niet verrast worden door iets nieuws of anders verderop in je website. 

Op je homepage beslis je dus dingen als de grootte van je lettertypes, welke soorten lay-out stijl je wilt gebruiken en welke call-to-actions je op je site gaat plaatsen.

Zorg ervoor dat je op alles let. Links, buttons, randjes en achtergronden. En zorg dat je ze met global styles instelt (kan allemaal met het Divi theme 🙌) zodat als je ze aanpast, ze ook direct op je hele website aangepast worden. 

Als je blij bent met hoe het op je homepage staat dan kan je al deze elementen (of gedeelten daarvan) gebruiken voor op je andere pages. Want echt – er is niks irritanter dan op elke pagina telkens iets aan moeten passen omdat je niet pas verder bent gegaan toen je homepage helemaal strak stond. Been there, done that. 

En vergeet niet ook de saaie pagina’s wat liefde te geven. Zo zonde om een prachtige website te hebben maar dan een contactpagina met een heel lelijk standaard contact formuliertje of FAQ’s waar geen aandacht aan besteed is. 

Als je zorgt dat je homepage staat als een huis, dan is het uitwerken van die elementen op de andere pagina’s een appeltje-eitje.

En ja, alle pagina’s moeten er fabulous uitzien!

Nog meer tips over hoe je dan die perfecte homepage maakt? Schrijf je in voor mijn workshop!