Het is heel makkelijk om je te laten meeslepen als je een nieuwe website aan het maken bent.
Want vaak is de drang om allerlei features toe te voegen heel sterk. Omdat je ze ergens gezien hebt, voor de zekerheid en soms ook omdat je ze nodig hebt. Maar hoe maak je nou het onderscheid hiertussen? Want je hebt niet alles nodig op je website. In ieder geval niet allemaal nu meteen.
Ok. Komt ‘ie. Klein lijstje van dingen die jij dacht nodig te hebben. En de redenen waarom dat (nu nog) niet zo is.
“Ik heb een nieuwsbrief nodig om het contact te houden met mijn klanten”
Iedereen en z’n buurman heeft tegenwoordig een nieuwsbrief. Grote corporates, onafhankelijke journalisten en ook de creatieve ondernemers.
En dat is ook niet gek. Email is een van de weinige manier om direct contact te hebben met een grote groep mensen. Bij social media moet je maar net zien hoe het algoritme deze week voor je werkt.
Maar het feit dat iedereen het gebruikt, betekent niet dat jij dat ook hoeft te doen. Sta eerst eens stil bij het feit of je er wel tijd voor hebt (of voor wilt vrijmaken). Welk doel heeft je nieuwsbrief? Vind je schrijven eigenlijk wel leuk? En waar ga je het over hebben? Als je dat niet weet dan eindig je met een willekeurige lijst aan contacten die misschien drie keer per jaar een e-mail krijgen. En dan kost het meer dan dat het oplevert.
“Ik heb een contactformulier nodig zodat mensen mij kunnen bereiken”
Tuurlijk. Een goed contactformulier met een specifiek doel (bijv. reserveren in je favo restaurant) is THA BOMB. Het heeft een duidelijk doel en iedereen begrijpt direct wat er gaat gebeuren als ze het invullen.
Maar voor 95% van de contactformulieren die ik zie geld iets anders. Daar staat gewoon een standaard formuliertje op een contactpagina met invulvelden voor je naam, e-mail en ‘bericht’ in met een verzendknop erbij.
Meestal is spam het enige wat je via dit formulier ontvangt. Nog even los van het feit dat het ‘bericht’ vakje altijd een flinke drempel is om in te vullen. Want tja: hier kan alles wel staan….dus wat vul je daar dan in?
En vandaag de dag kan iedereen je bereiken via social media, direct via je e-mail of lekker old-school gewoon even bellen. Een DM met een vraagje is zo gestuurd, daar heb je echt geen contactformulier voor nodig.
Moraal van het verhaal? Als je een contactformulier op je website zet, zorg dan dat deze een specifiek doel heeft en zorg ervoor dat je je bezoekers helpt bij het invullen. Geef ze keuzes en vervolgkeuzes. Dan heeft het contactformulier wel nut.
“Ik wil een webshop om mijn omzet te verhogen”
Als ik een kwartje zou krijgen voor elke keer dat ik deze tijdens de pandemie gehoord heb….. En dat is ook logisch. Het is meer dan ooit duidelijk geworden hoe belangrijk het is om online aanwezig te zijn, maar dat wil niet zeggen dat je ook meteen een webshop nodig hebt.
Want eigenlijk begin je met een webshop gewoon een nieuw bedrijf. Dat op een andere manier verkoopt, marketing voert en communiceert. En een webshop is meer dan alleen bestellingen verwerken. Er gaat ook een hoop tijd in klantenservice zitten en bijvoorbeeld zorgen dat je voorraad up to date is . Of in orde te maken dat er niet twee mensen tegelijk je laatste item kunnen bestellen.
En als laatste belangrijk punt: heb jij eigenlijk wel een dienst of product dat zich leent voor online verkopen? Een succesvol restaurant kan je niet zomaar kopiëren naar een succesvolle webshop. Want daar ben je ineens aan het concurreren met de slijterij die ook lekkere drankjes online verkoopt.
Neem dus echt even de rust en tijd om te bepalen wat je uit je webshop wilt halen. Wat zijn je doelen en is dat ook realistisch? Het zal je verbazen hoeveel mensen er gewoon direct beginnen, zonder een moment te nemen om stil te staan en te bekijken of het ook echt voor hen werkt.